Bloggintresserade

6 nov. 2012

Resan till Rom



Hemma igen efter ett  besök i Rom och mycket att se av 2000 års historia.
Här har vi den mäktiga amfiteatern,  Colosseum.



Många triumfbågar finns i stan som påminner om när krigare kom hem efter sina erövringar,
här med orginal gatsten från den tiden.




Utgrävningar från den gamla tiden finns överallt, denna heter Area Sacra
och nu även ett ställe där många katter trivs.



Delar av gamla stadsmuren som fanns runt Rom.



En parkpromenad.



Baksidan av Forum Romanum och den vita byggnaden är Viktor Emanuel-monumentet 
byggt till minne av när Italien enades och deras första kung....


....... med den okända soldatens grav.



Här kunde vi välja att åka buss eller en vacker hästdroska.



Många statyer längs med gatorna.....



....och Gladiatorer i folkvimlet.



Spanska trappan som är vackert dekorerad med blommor tidigare på sommaren.



Så många kristallkronor det fanns här, i en av de många vackra kyrkorna som vi besökte.
  



Rostade Kastanjer till salu.



Skönt med liten bil, behövs inte stort utrymme för parkering.



Fontana di Trevi, så fantastiskt vacker den var med sina vita skulpturer....



.......och många som beundrar och fotograferar.

13 kommentarer:

  1. ÅH vad härligt, Anneli!
    Underbara och LEVANDE bilder.
    Smakade du kastanjerna?
    Sådana är vanliga här också. men jag är nog lite allergisk mot dem.
    men jag älskar doften av rostad kastanj. SÅ vinter, så storstad.
    Mmm...jag vill också resa till Rom.
    Kram!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Annika!
      Kastanjer var för mig något helt nytt så inte vågade jag smaka på dem,
      såg inte goda ut heller :) Jag höll mig till deras otroligt goda glass....
      Det var en mycket vacker historisk stad.

      Radera
  2. Rom, mina drömmars stad.
    Jag känner igen allting du visar, Var där på bröllop en gång. Oförglömligt.

    kram
    Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Karin!
      Ja den var verkligen speciell
      med sin otroligt antika historia.

      Radera
  3. Blir riktigt sugen på att åka dit när jag ser dina fina bilder

    SvaraRadera
  4. Vilken vacker stad. Har aldrig varit där, men nu blev jag sugen!
    Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lotta!
      Ja den var verkligen fin.

      Radera
  5. very beautiful photographs of eternal city!

    xoxo, Juliana | PJ’ Happies :) | PJ’ Ecoproject

    SvaraRadera
  6. Vilka njutbara bilder du hade det säkert fantastiskt där ,kram Nette

    SvaraRadera
  7. du visar en sida av Rom som jag knappt sett av någon anledning. Får nog ändra åsikt om stan. :)

    SvaraRadera
  8. glömde säga att jag gillar din nya header. :)

    SvaraRadera